Sitter du och funderar över varför ditt företag inte får någon publicitet? Eller funderar du på hur du ska göra för att ditt företag ska få publicitet? Trånar du efter att få en artikel i Dagens Industri eller någon annan stor tidning? Då finns det några saker du ska tänka på till att börja med. Till exempel varför vill du ha en artikel publicerad om ditt företag? Vad är syftet med publiciteten? Syftet kan ju såklart variera, men tänk till och ta ett beslut. Vill du stärka ditt företags varumärke, öka försäljningen, få fler investerare, fler kompetenta medarbetare eller har du andra anledningar? När du har funderat ut syftet med att få en artikel publicerad så är det dags att fundera ut vad den ska handla om. Det måste finnas ett nyhetsvärde, det ska vara intressant för läsarna annars finns det inte en enda journalist som blir intresserad av vad du har att berätta.
Vad är då ett nyhetsvärde?
En nyhet ska vara konkret, aktuell, relevant och intressant mer om nyhetsvärde kan du läsa om i ett tidigare blogginlägg. Ha alltid läsarna, tittarna och lyssnarna i fokus när du formulerar ditt pressmeddelande. Det är också viktigt att nyheten inte är för gammal utan den ska vara aktuell. Det kan vara stora förändringar i företaget som ska kommuniceras. Till exempel en nyligen gjord undersökning eller rapport som ska presenteras eller liknande.
Dina egna kanaler
Även om man har en supernyhet så kanske den ändå inte blev publicerad och anledningarna kan vara många. Det kanske inte var rätt tillfälle just nu, journalister är ofta väldigt stressade och hinner inte läsa allt som de får skickat till sig. Då kan du istället använda dina egna kanaler, publicera en egen artikel på din hemsida eller skriv ett blogginlägg, dela med dig av din nyhet i era sociala medier: på Facebook och Twitter och det som du har tillgång till. Det är också viktigt att arbeta med kontinuitet, gör upp en plan för året gärna en kommunikationsplan, vilket du kan läsa mer om här eller här.
Välkommen att höra av dig om du har några frågor.
Inlagt av: Malena Eklund
Bild: Pixabay
Senaste kommentarer