Enligt Maktbarometerns undersökning är humorgruppen JLC mäktigast i sociala medier 2020. På grund av deras räckvidd och engagemang och på grund av deras följarantal så är de utsedda till att vara mäktigast i sociala medier.
Eftersom resultatet av mätningarna görs genom räckvidd och engagemang så har man kommit fram till följande under 2020 är:
- JLC
- Therése Lindgren
- Jocke och Jonna
- Viral king
- Marcus Oscarsson
- Situationer
Vad är Maktbarometern?
Maktbarometern är den metod som Medieakademin använder sig av när de analyserar Sveriges största sociala mediekonton. För det första så analyseras räckvidden och engagemanget. Vad som analyseras är alltså antal gillningar, visningar och delningar som har gjorts på de olika kontona. Medieakademin utgår alltså från en lista med konton som har 10 000 följare och uppåt, men de anger dock att det finns en risk att de har missat att inkludera några relevanta konton. Följande sociala medieplattformar som är analyserade är Facebook, Youtube, Twitter och Instagram. Anledningen till att man valt just dessa sociala medier är därför att de bygger på vilka vi använder mest enligt rapporten Svenskarna och Internet. Slutligen kan ni läsa mer om deras metod här.
Mäktigast på Facebook
- The typical jag
- Fredags fräckisen
- Marcus Oscarsson
- Joakim Lamotte
- Sverigedemokraterna
- Newsner
Mäktigast på Youtube
- Therése Lindgren
- Jocke och Jonna
- IJustWantToBeCool2
- Sebastian Tadros
- Gordon Dewoon
- JLC
Mäktigast på Instagram
- Lucas Simonsson
- Therése Lindgren
- Joakim Lundell
- Situationer
- Jonna Lundell
- Carl Déman
Mäktigast på Twitter
- Greta Thunberg
- Carl Bildt
- Hanif Bali
- Jonas Sjöstedt
- Ivar Arpi
- Zara Larsson
Detta är resultatet efter att Medieakademin kartlagt över 50 000 svenska konton och sammanställt vilka som har flest delningar, gillaklick och visningar. Själva mätperioden har varit mellan 15 augusti 2019 och 15 augusti 2020. Sedan kan man fördjupa sig ännu mer och om man vill kan man göra det här.
Senaste kommentarer