state of the media

Nu har Cision släppt sin rapport “State of the Media 2022” som är Cisions globala journalistrapport. Det är 13:e året i rad som rapporten görs med syfte att identifiera trender inom journalistiken och möjligheter för kommunikatörer att kontakta dem på ett effektivt och produktivt sätt.

Det var mer än 3 800 journalister runt om i världen som deltog i undersökningen och svarade på vad som håller dem vakna om nätterna och vad de vill ha och behöver från PR- och kommunikationsbranschen.

Journalisternas roll är under ständig förändring

Deras huvudsakliga uppgift är fortfarande att rapportera fakta, objektivt och grundligt. Men i dag räcker det dock inte längre att endast leverera nyheter. Journalister måste fundera på om och hur det innehåll de producerar kommer att påverka, locka till sig publik och skapa engagemang. Deras vardag består av begränsade och minskande resurser. De kämpar med att hålla jämna steg med ny teknik och konkurrerar också med influencers. Det bidrar till en stor utmaning för journalister idag.

Tips:

  • Leverera bra och intressant material så hjälper du journalisterna att locka till sig publik och skapa engagemang.

Kampen mot fake news

Journalisterna upplever att deras största utmaning under de senaste 12 månaderna har varit kampen mot fake news. De kämpar för att upprätthålla sin kredibilitet som trovärdig nyhetskälla och motarbeta anklagelser om att leverera ”fake news”.

Mer än hälften av de tillfrågade journalisterna (57%) anser att allmänheten har förlorat förtroendet för medierna under det senaste året. Detta är en ökning med fyra procentenheter jämfört med förra året.

På delad andra plats när det gäller journalisternas utmaningar kommer nedskärningar av personal och ökat arbete. De har också större press på sig att leverera då intäkterna från annonser och lösnummer har minskat. 

Tips:

  • Ha förståelse för journalisternas pressade situation och slösa inte med deras eller din tid i onödan!

Hur använder journalister sociala medier?

De flesta av oss som är yrkesverksamma använder oss av sociala medier och journalisterna är inget undantag. 20 procent av journalisterna angav “att publicera eller marknadsföra innehåll” är det som man använder sociala medier mest för. Journalisterna använder sig även av sociala medier för att nätverka och interagera med sin publik. Endast 5 procent använder sig av sociala medier för att ta emot PR pitchar.

Flest använder Facebook tätt följt av Twitter och LinkedIn. Ska man som kommunikatör/PR-konsult skicka DM till journalister? 54 procent  svarar att det beror på tillvägagånssättet, att det är acceptabelt och några få av dessa föredrar det. MEN 12 procent avskyr det och kommer förmodligen blockera dig och 34 procent föredrar det inte. Så det kan ju verkligen bli ett lotteri om man kontaktar någon som absolut INTE vill bli kontaktad den här vägen.

Tips:

  • Följ journalister för att förstå vilka journalister som bevakar vilka ämnen så du kontaktar de journalister som är intresserade av just ditt ämne!

 

Vill du läsa hela rapporten från Cision? Då gör du det här.

Tags