Kriskommunikation

Är ditt företag eller organisation tillräckligt kunniga när det gäller kriskommunikation? 

Inte? Då kanske du bör ta tag i den bollen och boka en PR-byrå som hjälper er att göra en kvalitativ strategi om varumärkets anseende står på spel.

Osäkerhet i världen

Under 2022 har världen kommit in i en osäkrare period som påverkar företag, nya som gamla rent ekonomiskt. Ökade priser på till exempel el gör att många andra kostnader för material, hyra och även tjänster har stigit. Rysslands invasion av Ukraina påverkar också på olika sätt ledtider och materialtillgång vilket gör att försäljningen och vinsten blir lägre än den kunde varit.

Lägg därtill den sedan tidigare ansträngda situationen för många tillverkningsföretag som i spåren av coronapandemin gjort att många företag ännu inte kommit upp i normal produktionstakt. Men en allvarlig kris kan ju uppkomma när som helst även av andra skäl. Coronapandemin till exempel var svår att förutse. Plötsligt blev kvalitativ kommunikation viktig. Men alla kommuner och företag lyckades inte så väl med sin kommunikation. Läs gärna inlägget och rapporten från Göteborgs universitet om hur västsvenska kommuner klarade kommunikationen kring Covid 19.

Det är alltså viktigt att ha en plan för hur, när och på vilket sätt kommunikationen bör ske. Hur du bör planera för olika krissituationer berättar vi mer om nedan.

Ekonomisk kriskommunikation 

Det kanske inte är så kul och spännande att läsa och prata om kriskommunikation, särskilt inte i relativt goda tider. Men om företag tvingas hårdprioritera till följd av ansträngd ekonomi så kan det bli viktigt hur man som varumärke hanterar den kommunikationen.

Fel ordval eller fel svar på frågor som uppkommer kan öka frustrationen och ge en negativ PR-spiral för varumärket. Både internt och externt. Hur anställda upplever att företaget hanterar krisen är inte heller oviktig.                                                                                                             
Därför borde varje företag eller organisation ha en genomtänkt strategi för sin kriskommunikation som inte bara tagits fram på ett par timmar av en styrelse, utan som är framtagen på ett professionellt sätt. Det kan dessutom vara en mycket nyttig övning som väcker frågor om vilken riktning bolaget bör ha, åtgärdar man i tid så kanske man till och med kan förhindra en kris. 

Att anlita en PR-byrå är en bra väg att få värdefull kunskap och vägledning. Vi på First PR har stor erfarenhet kring vad som är viktigt att tänka på när det gäller kriskommunikation. Det ger också en möjlighet att få varumärket belyst med nya ögon, sett från ett utifrån-perspektiv. Det vanligaste är att planera för kriskommunikation när situationen uppkommer mer akut men då kan det redan vara för sent. Då är det bättre att prata om och planera för kris innan den kommer.

Kriskommunikation för att rädda anseendet på varumärket

Den värsta krisen för ett företag eller organisation behöver inte bero på ekonomiska neddragningar. Krisen kan också vara ett resultat av en feltajmad kommentar, en illa formulerad annons eller resultatet av kontroversiella beslut som läcker ut som kunder inte gillar. Oavsett kan krisen starkt påverka anseendet och ryktet och bli en mardrömssituation för företaget. Skadan på varumärket har potential att på bara några dagar, helt förstöra det som tagit år att bygga upp.

Om man inte sköter situationen professionellt med rätt balans och avvägning i kommunikationen, så kan en kris betyda slutet för ett företag.

Kommunikationen

som sprids till allmänheten när företaget genomgår en kris är alltså avgörande för om varumärket överlever med anseendet intakt eller om det skadas allvarligt. Själva attacken på varumärket kan vara orättvis och ibland direkt lögnaktig, men effekten påverkar ändå varumärkets rykte. Det kan då bli svårt att veta hur man på bästa sätt kommunicerar så att det inte blir en boomerangeffekt och försämrar det redan dåliga läget.

Det är inte så svårt att förstå hur viktigt det är med kriskommunikation. Men att tänka ut en riktigt bra strategi för kommunikationen just i en pågående kris, kan vara den mest utmanande uppgiften som en organisation någonsin behöver stå inför. Då är det bra att ha experter att hålla i handen och att ha gjort grovjobbet i förväg. När krisen väl händer är det också en trygghet att kunna kontakta en byrå för vägledning som redan känner företaget och dess utmaningar.
Välkommen att kontakta oss när det gäller kriskommunikation. Vi har lite olika  alternativ, här är några:

  • Webbinarium vikten av kriskommunikation 40 min
  • Vägledning i kriskommunikation – vi arbetar även fram en krisplan tillsammans
  • Akut krishantering

Läs gärna mer om våra tjänster inom kriskommunikation!

 

 

Tags