ledarskapsdagen

Vilken bild vill du förmedla av ditt företag?

Det kan tyckas tjatigt att vi som arbetar med kommunikation ofta ställer frågan till chefer och företagare om vilket budskap de vill att deras företag ska förmedla. Men man kan inte tillräckligt ofta poängtera vikten av att man verkligen ska förmedla den sanna bilden av företaget. Förutom att man säljer produkter eller tjänster som efterfrågas av omvärlden är det viktigt att man har ett inifrån och ut perspektiv. Alla medarbetare ska känna stolthet över det man säljer och att företaget där man jobbar är en bra arbetsgivare.

Här kommer några grundläggande tips:

  • Ha en modern ledarstil, ta ert etiska, samhälleliga och miljömässiga ansvar.
  • Ge en hög servicenivå till era kunder och övriga målgrupper.
  • Låt er grafiska profil stämma överens med ert företag.
  • Ha en väl uppdaterad hemsida och var aktiv på de sociala medier som företaget finns på.
  • Ha regelbunden kontakt med media och låt de få veta när ni har något intressant att förmedla.
  • Upprätta en kommunikationsplan.

Det var några korta tips, men självklart finns det mycket mycket mer man kan göra. Det är viktigt att det du gör stämmer överens med den bild som du vill förmedla av ditt företag annars kommer din trovärdighet att dala. Vi tror inte att man kan upprepa sig tillräckligt många gånger. Men den företagskultur som ägare, styrelser, chefer och medarbetare skapar är den bild som omvärlden ser. Det går inte att låtsas arbeta med hållbarhet eller CSR arbete om man inte gör det på riktigt.

Tveka inte utan ta gärna kontakt med oss

Vad tycker du är svårt? Behöver ni hjälp med er kommunikation? Du får gärna ha en dialog med mig på Facebook eller ta kontakt via mail om du undrar över något. Vi ses gärna och tar en pratstund. Antingen över en kopp kaffe eller via Teams. Vad passar dig bäst? Hör gärna av dig om du undrar över något.

Inlagt av: Malena Eklund

Tags